Oʻzbekiston Respublikasining Qonuni
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida
Qonunchilik
palatasi tomonidan 2022-yil 25-oktabrda qabul qilingan
Senat
tomonidan 2023-yil 1-iyunda maʼqullangan
1-bob. Umumiy
qoidalar
1-modda.
Ushbu Qonunning maqsadi va amal qilish sohasi
Ushbu
Qonunning maqsadi manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga
solishdan iborat.
Ushbu
Qonunning amal qilishi davlat organlariga va mahalliy davlat hokimiyati
organlariga, davlat muassasalariga, davlat unitar korxonalariga, davlat
maqsadli jamgʻarmalariga, shuningdek ustav fondida (ustav kapitalida) davlat
ulushi 50 foiz miqdorda va undan ortiq boʻlgan aksiyadorlik jamiyatlariga
(bundan buyon matnda davlat organlari yoki boshqa tashkilotlar deb yuritiladi)
nisbatan tatbiq etiladi.
Ushbu
Qonunning amal qilishi:
oʻz
ustav fondida (ustav kapitalida) davlat organlarining yoki boshqa
tashkilotlarning ulushi jami 50 foiz miqdorda va undan ortiq boʻlgan yuridik
shaxslarga nisbatan;
oʻz
ustav fondida (ustav kapitalida) ushbu modda uchinchi qismining ikkinchi xatboshisida koʻrsatilgan
tashkilotlarning ulushi jami 50 foiz miqdorda va undan ortiq boʻlgan yuridik
shaxslarga nisbatan faqat ularning davlat xaridlari sohasidagi munosabatlariga
tatbiq etiladi.
2-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilik
Manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilik ushbu Qonun va boshqa qonunchilik
hujjatlaridan iboratdir.
Jinoyat
ishlari boʻyicha sudga qadar ish yuritishni, shuningdek sud ishini yuritish
chogʻida yuzaga keladigan munosabatlarni tartibga soluvchi qonunlarda
manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solishga oid
boshqa qoidalar belgilanishi mumkin.
Agar
Oʻzbekiston Respublikasining xalqaro shartnomasida Oʻzbekiston Respublikasining
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchiligida nazarda tutilganidan
boshqacha qoidalar belgilangan boʻlsa, xalqaro shartnoma qoidalari
qoʻllaniladi.
3-modda.
Asosiy tushunchalar
Ushbu
Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qoʻllaniladi:
davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimi — davlat
organlarida yoki boshqa tashkilotlarda mehnat shartnomasi (kontrakt) asosida
yoxud saylab qoʻyiladigan yoki tayinlanadigan lavozimlarda mehnat (xizmat)
faoliyatini amalga oshirayotgan boshqaruv xodimi;
manfaatlar toʻqnashuvi — shaxsning shaxsiy (bevosita yoki bilvosita)
manfaatdorligi uning oʻz lavozim yoki xizmat majburiyatlarini lozim darajada
bajarishiga taʼsir koʻrsatayotgan yoxud taʼsir koʻrsatishi mumkin boʻlgan hamda
shaxsiy manfaatdorlik bilan fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki
davlatning huquqlari, qonuniy manfaatlari oʻrtasida qarama-qarshilik yuzaga
kelayotgan (mavjud manfaatlar toʻqnashuvi) yoki yuzaga kelishi mumkin boʻlgan (ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi) vaziyat;
manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish boʻyicha maxsus boʻlinma (bundan
buyon matnda maxsus boʻlinma deb yuritiladi) — davlat organlarining
yoki boshqa tashkilotlarning korrupsiyaga qarshi ichki nazorat boʻlinmalari
(va) yoki kadrlar boʻlinmalari;
shaxsiy manfaatdorlik — davlat organining yoki boshqa tashkilotning
xodimi yoxud u bilan aloqador shaxslar ushbu xodim tomonidan bevosita yoki
bilvosita qaror qabul qilinishi yoki xodimning ushbu jarayonda boshqacha tarzda
ishtirok etishi natijasida olishi mumkin boʻlgan har qanday naf yoki afzallik;
yaqin qarindoshlar — ota-onalar, aka-ukalar, opa-singillar,
oʻgʻillar, qizlar, er-xotinlar, shuningdek er-xotinlarning ota-onalari,
aka-ukalari, opa-singillari va farzandlari.
4-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solishning asosiy
prinsiplari
Manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solishning asosiy prinsiplari
quyidagilardan iborat:
qonuniylik;
fuqarolarning,
tashkilotlarning, jamiyatning va davlatning qonuniy manfaatlari ustuvorligi;
ochiqlik
va shaffoflik;
xolislik;
korrupsiyaga
nisbatan murosasizlik.
5-modda.
Davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar
Quyidagi
shaxslar davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar
deb eʼtirof etiladi:
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining yaqin qarindoshlari;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi va (yoki) uning yaqin qarindoshlari
qaysi yuridik shaxsning ustav fondi (ustav kapitali) aksiyalariga yoki
ulushlariga egalik qilsa, oʻsha yuridik shaxs;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi yoxud uning yaqin qarindoshlari
qaysi yuridik shaxsda boshqaruv organining rahbari yoki aʼzosi boʻlsa, oʻsha
yuridik shaxs.
6-modda.
Davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimining manfaatlar toʻqnashuvi bilan
bogʻliq munosabatlarni tartibga solish chogʻidagi huquq va majburiyatlari
Davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimi manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq
munosabatlarni tartibga solish chogʻida:
maxsus
boʻlinmaga maslahat soʻrab murojaat etish;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyada koʻrsatilishi kerak boʻlgan
maʼlumotlardan tashqari qoʻshimcha maʼlumotlarni elektron yoki yozma shaklda
taqdim etish huquqiga ega.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi:
oʻz
lavozim majburiyatlarini yoki xizmat vakolatlarini vijdonan bajarishi va
ularning bajarilishiga taʼsir koʻrsatadigan yoki taʼsir koʻrsatishi mumkin
boʻlgan oʻz shaxsiy manfaatlari bilan bogʻliq har qanday harakatlardan oʻzini
tiyishi;
lavozim
majburiyatlarini yoki xizmat vakolatlarini bajarish chogʻida manfaatlar
toʻqnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin boʻlgan shaxsiy
manfaatdorlikka yoʻl qoʻymasligi;
mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, oʻz ish yurituvidagi hujjatlar
boʻyicha qaror qabul qilinguniga qadar oʻzining bevosita rahbarini (tashkilot
rahbari — yuqori turuvchi rahbarni) yoki maxsus boʻlinmani xabardor qilishi;
oʻzining
bevosita boʻysunuvidagi xodimlarni yoki boshqa xodimlarni bevosita yoki
bilvosita oʻzining shaxsiy manfaatlarini koʻzlovchi harakatlarga
(harakatsizlikka) majburlamasligi;
oʻzi
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organi yoki boshqa tashkilot
nazorati ostidagi tashkilotdan yoki uning tarkibiy boʻlinmasidan ishga qabul
qilish toʻgʻrisida takliflar kelib tushganligi holati haqida bir ish kuni
ichida xabar berishi;
boshqa
xodimlarga nisbatan oʻziga maʼlum boʻlgan manfaatlar toʻqnashuvi hollari
toʻgʻrisida xabar berishi;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish maqsadida maxsus boʻlinmaning
soʻroviga koʻra maʼlumotlar taqdim etishi shart.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi qonunchilikka muvofiq boshqa
huquqlarga ega boʻlishi va uning zimmasida boshqa majburiyatlar ham boʻlishi
mumkin.
7-modda.
Davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslarning
manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish chogʻidagi
huquq va majburiyatlari
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar mazkur xodim
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organi yoki boshqa
tashkilot bilan munosabatlarga kirishganda:
manfaatlar
toʻqnashuvining oldini olish uchun maxsus boʻlinmadan bepul maslahat olish;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish
boʻyicha harakatlari (harakatsizligi) yoki qarorlari ustidan shikoyat qilish
huquqiga ega.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar mazkur xodim
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organi yoki boshqa
tashkilot bilan munosabatlarga kirishganda:
shaxsiy
manfaatlarini koʻzlab manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻymasligi;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyani elektron yoki yozma shaklda
toʻldirishi, unga bila turib yolgʻon va notoʻgʻri maʼlumotlarni kiritmasligi
shart.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi bilan aloqador shaxslar tomonidan
ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyada bila turib
yolgʻon yoki notoʻgʻri maʼlumotlar taqdim etilganligi ushbu Qonunda belgilangan
huquqiy oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkin.
8-modda.
Davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimining faoliyatida manfaatlar
toʻqnashuvining oldini olish boʻyicha cheklovlar
Manfaatlar
toʻqnashuvining oldini olish maqsadida davlat organining yoki boshqa
tashkilotning xodimi:
xizmat
mavqeyini suiisteʼmol qilish orqali shaxsiy naf olishga;
manfaatlar
toʻqnashuvi haqidagi axborotni oshkor etish chogʻida maʼlumotlarni yashirishga
yoxud bila turib yolgʻon yoki notoʻgʻri axborot taqdim etishga;
biri
boshqasiga boʻysunuvchi yoki biri boshqasining nazoratidagi tashkilotlarda
oʻrindoshlik boʻyicha ishlashga, bundan qonunchilikda nazarda tutilgan hollar
mustasno;
tijorat
tashkilotlarining taʼsischisi (aksiyadori, ishtirokchisi) boʻlishga, bundan
aksiyadorlik jamiyatlarining erkin muomalada boʻlgan aksiyalarining oʻn
foizigacha egalik qilish hollari mustasno;
oʻzi
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organi yoki boshqa
tashkilotning nazoratida boʻlgan tadbirkorlik faoliyati subyektining
aksiyalariga yoki ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushlariga egalik
qilishga, shuningdek ushbu tadbirkorlik faoliyati subyektlarining boshqaruv
organi aʼzosi boʻlishga, bundan Oʻzbekiston Respublikasi qonunlarida hamda
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti qarorlarida nazarda tutilgan yoki bu
faoliyat qonunchilikka muvofiq lavozim majburiyatlari hisoblanadigan hollar
mustasno. Bunda davlat organi yoki boshqa tashkilot nazoratida boʻlgan
tadbirkorlik faoliyati subyektlarining aksiyalariga yoki ustav fondidagi (ustav
kapitalidagi) ulushlariga egalik qilgan yoxud mazkur tadbirkorlik faoliyati subyektlarining
boshqaruv organlari aʼzosi boʻlgan shaxs mazkur davlat organida yoki boshqa
tashkilotda xodim lavozimini egallagan hollarda, u qonunchilikda belgilangan
tartibda ushbu aksiyalarni yoki ulushlarni bir oy ichida realizatsiya qilishi,
boshqaruv organlarining aʼzoligidan chiqishi kerak;
oʻzi
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organlarida yoki boshqa
tashkilotlarda oʻziga taalluqli boʻlgan ishlarni koʻrib chiqishda yoki oʻziga
aloqador shaxslarga taalluqli boʻlgan ishlarni koʻrib chiqishda vakil sifatida
ishtirok etishga, agar u qonunchilikka muvofiq qonuniy vakil boʻlmasa;
oʻzi
mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan tashkilotning mol-mulkini sotib
olishda yoki ijaraga olishda oʻzi ishtirok etishga haqli emas.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning oʻzi bilan mehnat shartnomasi tugatilgan
yoki xizmatdan boʻshatilgan xodimi ikki yil ichida oxirgi ish joyida oʻzi
bevosita yoki bilvosita nazoratni amalga oshirgan tashkilotlar yoki ularning
tarkibiy boʻlinmalari tomonidan ishga ushbu xodim mehnat (xizmat) faoliyatini
amalga oshirgan tashkilotlarning korrupsiyaga qarshi nazorat boʻlinmasi
vazifasini amalga oshiruvchi mansabdor shaxslarning xulosasiga asosan qabul
qilinadi.
Ushbu
modda birinchi qismining beshinchi
xatboshisida koʻrsatilgan cheklov faqat davlat organlari, mahalliy
davlat hokimiyati organlari, davlat maqsadli jamgʻarmalarining xodimlariga,
davlat muassasalarining va davlat unitar korxonalarining, oʻz ustav fondida (ustav
kapitalida) davlat ulushi 50 foiz miqdorda va undan ortiq boʻlgan aksiyadorlik
jamiyatlarining rahbarlariga nisbatan tatbiq etiladi.
Ushbu
modda birinchi qismining sakkizinchi
xatboshisida koʻrsatilgan cheklov davlat organi yoki boshqa
tashkilotning xodimiga aloqador shaxslarga nisbatan ham qoʻllaniladi.
Ushbu
Qonunning maqsadlarini nazarda tutgan holda mazkur moddada “nazorat” deganda
davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimining tegishli tashkilot faoliyatini
shaxsan yoki oʻzining boʻysunuvidagi shaxs orqali tekshirish yoxud unga
nisbatan qonunchilikda belgilangan har qanday imtiyozlarni (preferensiyalarni)
qoʻllash yoki uni har qanday javobgarlikka tortish (javobgarlikka tortish
boʻyicha tashabbus koʻrsatish) yoxud unga litsenziya va ruxsat etish
xususiyatiga ega boshqa hujjatlarni berish (xabarnomani qabul qilish) huquqi
tushuniladi.
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar xodimi lavozim majburiyatlarining yoki
xizmat vakolatlarining oʻziga xos xususiyati hisobga olingan holda, unga
nisbatan qonunchilikda belgilangan boshqa cheklovlar qoʻllanilishi mumkin.
2-bob. Manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni davlat tomonidan tartibga solish
9-modda.
Oʻzbekiston Respublikasi Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligining manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish sohasidagi vakolatlari
Oʻzbekiston
Respublikasining Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligi manfaatlar toʻqnashuvi
bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish sohasidagi maxsus vakolatli davlat
organidir (bundan buyon matnda maxsus vakolatli davlat organi deb yuritiladi).
Maxsus
vakolatli davlat organi:
manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq axborotni va materiallarni davlat organlaridan yoki
boshqa tashkilotlardan soʻrab oladi va oʻrganadi;
davlat
organlarining yoki boshqa tashkilotlarning manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq
munosabatlarni tartibga solish sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtiradi;
davlat
organlarining yoki boshqa tashkilotlarning manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq
munosabatlarni tartibga solish sohasidagi faoliyatini, shu jumladan jismoniy va
yuridik shaxslarning murojaatlari asosida oʻrganadi;
manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq holatlar aniqlanganda, bitimni bekor qilish, qarorni
hamda boshqa hujjatni oʻzgartirish yoki bekor qilish toʻgʻrisida davlat
organlariga yoki boshqa tashkilotlarga taqdimnoma kiritadi yoxud ularni haqiqiy
emas deb topish haqida sudga daʼvo kiritadi;
Manfaatlar
toʻqnashuvini hisobga olish reyestrining, mavjud manfaatlar toʻqnashuvi
toʻgʻrisidagi xabarnomaning hamda ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi
toʻgʻrisidagi deklaratsiyaning namunaviy shakllarini tasdiqlaydi;
davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar uchun manfaatlar toʻqnashuvini tartibga
solish boʻyicha uslubiy tavsiyalarni eʼlon qiladi;
manfaatlar
toʻqnashuvi natijasida fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki
davlatning manfaatlariga yetkazilgan zararning oʻrni toʻliq qoplanishiga
erishilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
maxsus
boʻlinmalar xodimlarining tizimli ravishda malakasini oshirishni, ularda
tegishli koʻnikmalarni shakllantirishga qaratilgan oʻqitishni tashkil etadi;
maʼmuriy
javobgarlik toʻgʻrisidagi qonunchilikka muvofiq manfaatlar toʻqnashuvi
toʻgʻrisidagi qonunchilik talablariga rioya etmaganlik bilan bogʻliq maʼmuriy
huquqbuzarlik haqida bayonnomani tuzadi va uni koʻrib chiqish uchun sudga
yuboradi.
Maxsus
vakolatli davlat organi qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga
oshirishi mumkin.
10-modda.
Davlat organlarining yoki boshqa tashkilotlarning manfaatlar toʻqnashuvi bilan
bogʻliq munosabatlarni tartibga solish sohasidagi vakolatlari
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq
munosabatlarni tartibga solish sohasida:
xodimlar
tomonidan mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida xabardor qilish tizimini
tashkil etadi;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyaning va mavjud manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnomaning belgilangan shaklini oʻzining rasmiy
veb-saytlariga joylashtiradi;
manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda qabul qilingan qarorlarni belgilangan
tartibda oʻzgartiradi yoki bekor qiladi;
manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda tuzilgan bitimlarni oʻzgartiradi yoki bekor
qiladi yoxud bunday bitimlarni haqiqiy emas deb topish toʻgʻrisida belgilangan
tartibda sudga daʼvolar bilan murojaat etadi;
odob-axloq
komissiyalarining va maxsus boʻlinmalarning manfaatlar toʻqnashuvi bilan
bogʻliq munosabatlarni tartibga solish boʻyicha faoliyatini tashkil etadi;
davlat
organlarida yoki boshqa tashkilotlarda manfaatlar toʻqnashuvining oldini olish
boʻyicha ichki idoraviy tartibni belgilaydi;
aniqlangan
manfaatlar toʻqnashuvi boʻyicha xizmat tekshiruvining xolisona tashkil
etilishini va uning natijalari odob-axloq komissiyalari tomonidan koʻrib
chiqilishini taʼminlaydi;
manfaatlar
toʻqnashuvining oldini olishda oʻrnak boʻlayotgan xodimlarni ragʻbatlantirish
choralarini koʻradi;
manfaatlar
toʻqnashuvi natijasida fuqarolarga, tashkilotlarga, jamiyatga yoki davlatga
yetkazilgan zararning oʻrni qoplanishini taʼminlash, shuningdek aholining
tegishli davlat organiga yoki boshqa tashkilotga boʻlgan ishonchini tiklash
choralarini koʻradi.
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni
ham amalga oshirishi mumkin.
11-modda.
Davlat organlari yoki boshqa tashkilotlar odob-axloq komissiyasining manfaatlar
toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish sohasidagi vakolatlari
Davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimi tomonidan ushbu Qonun talablariga rioya
etilishi ustidan nazorat ushbu davlat organida yoki boshqa tashkilotda tuzilgan
odob-axloq komissiyasi tomonidan amalga oshiriladi.
Odob-axloq
komissiyasi:
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimi tomonidan ushbu Qonunda belgilangan
talablarga rioya etilishini taʼminlash choralarini koʻradi;
manfaatlar
toʻqnashuvini tartibga solish yuzasidan koʻrilayotgan choralarning yetarliligi
(toʻgʻriligi) haqidagi masalalarni koʻrib chiqadi;
mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq hollar ustidan kollegial nazoratni amalga
oshiradi;
ushbu
Qonunda belgilangan talablarning davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimlari
tomonidan buzilishlari mavjudligi (mavjud emasligi) toʻgʻrisida xizmat
tekshiruvi natijalariga koʻra xulosa chiqaradi;
manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisida xabar qilmagan, bila turib yolgʻon yoki notoʻgʻri
axborot taqdim etgan yoxud bunday axborotni yashirgan xodimni javobgarlikka
tortish haqida davlat organining yoki boshqa tashkilotning rahbariga taklif
kiritadi.
Odob-axloq
komissiyasi qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi
mumkin.
12-modda.
Maxsus boʻlinmaning manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq munosabatlarni
tartibga solish sohasidagi vakolatlari
Maxsus
boʻlinma:
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi tomonidan aniqlangan manfaatlar
toʻqnashuvi hollari toʻgʻrisidagi axborotni umumlashtiradi;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning ushbu Qonun talablarini buzgan xodimiga
nisbatan xizmat tekshiruvini oʻtkazadi;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimlari oʻrtasida manfaatlar
toʻqnashuvining oldini olish yuzasidan qonunchilikka muvofiq tushuntirish
ishlarini amalga oshiradi;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyalarni, shuningdek mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnomani koʻrib chiqadi, ularning
natijalariga koʻra odob-axloq komissiyasiga takliflar kiritadi;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining manfaatlar toʻqnashuvi haqidagi
xabarlari munosabati bilan manfaatlar toʻqnashuvi mavjudligi yoki mavjud
emasligi toʻgʻrisida xulosa beradi;
davlat
organlarida yoki boshqa tashkilotlarda aniqlangan manfaatlar toʻqnashuvi
hollarini tahlil qiladi hamda ularni tartibga solish boʻyicha takliflarni
ishlab chiqadi;
davlat
organlarida yoki boshqa tashkilotlarda ushbu Qonun talablariga rioya etilishi
holati toʻgʻrisidagi har yilgi hisobotlarni tayyorlaydi hamda hisobotlar uning
rasmiy veb-saytiga joylashtirilishini taʼminlaydi.
Maxsus
boʻlinma qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
3-bob. Manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotni oshkor etishga va manfaatlar toʻqnashuvini
aniqlashga doir choralar
13-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotni oshkor etish
Manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotni oshkor etish davlat organining yoki boshqa
tashkilotning xodimi tomonidan mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida
xabarnoma hamda ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida deklaratsiya
taqdim etish orqali amalga oshiriladi.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar tomonidan
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotni oshkor etish ularning ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyani taqdim etishi orqali amalga
oshiriladi.
14-modda.
Mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnoma
Mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnomada quyidagi maʼlumotlar
koʻrsatilishi kerak:
mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida xabar berayotgan davlat organi yoki boshqa
tashkilot xodimining familiyasi, ismi, otasining ismi va lavozimi, shuningdek
jismoniy shaxsning shaxsiy identifikatsiya raqami;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining manfaatlar toʻqnashuvi yuzaga
kelayotgan yaqin qarindoshining familiyasi, ismi, otasining ismi, jismoniy
shaxsning shaxsiy identifikatsiya raqami (mavjud boʻlgan taqdirda) yoxud davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimiga aloqador shaxsning nomi va soliq
toʻlovchining identifikatsiya raqami;
mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborot.
Mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnoma manfaatlar toʻqnashuvini
tartibga solish boʻyicha koʻrilgan choralarni oʻz ichiga olishi, davlat organi
yoki boshqa tashkilot xodimining va (yoki) uning bevosita rahbarining (ayrim
hollarda, uning oʻrinbosarining) oʻz qoʻli bilan qoʻyilgan imzosi yoki elektron
raqamli imzosi bilan tasdiqlanishi kerak.
15-modda.
Mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnomani taqdim etish tartibi
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi quyidagi hollarda mavjud manfaatlar
toʻqnashuvi oʻziga maʼlum boʻlib qolgan paytdan eʼtiboran bir ish kuni ichida
mavjud manfaatlar toʻqnashuvi haqidagi belgilangan shakldagi xabarnomani
toʻldirishi va oʻzining bevosita rahbariga (tashkilot rahbariga — yuqori
turuvchi rahbarga) yoki maxsus boʻlinmaga taqdim etishi shart, agar:
yaqin
qarindoshlari bevosita xodimning boʻysunuvidagi ishga qabul qilingan boʻlsa
(davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining siyosiy guruhiga kiruvchi lavozimga
ishga qabul qilingan hollar bundan mustasno) yoki xodimning ishiga
fuqarolik-huquqiy shartnoma asosida oʻziga aloqador shaxslar jalb etilgan
boʻlsa;
u
oʻziga aloqador shaxslarga taalluqli masalalar boʻyicha qarorlar qabul qilishda
ishtirok etayotgan boʻlsa;
yaqin
qarindoshi tekshiruv oʻtkazilayotgan obyektda (yuridik shaxsda) tekshiruv
yoʻnalishi boʻyicha masʼul mansabdor shaxs sifatida ishlayotgan boʻlsa yoki mazkur
tekshiruv obyekti (yuridik shaxs) unga aloqador shaxs boʻlsa;
boshqa
har qanday mavjud manfaatlar toʻqnashuvi oʻziga maʼlum boʻlib qolsa.
16-modda.
Mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi xabarnomani koʻrib chiqish tartibi
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning rahbar xodimi hamda maxsus boʻlinmaning
rahbari manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish uchun masʼul hisoblanadi.
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar tarkibiy boʻlinmasining rahbari mavjud
manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish boʻyicha oʻz vakolatlari doirasida
koʻrilgan choralar toʻgʻrisida maxsus boʻlinmaga bir ish kuni ichida axborot
taqdim etishi shart.
Maxsus
boʻlinma koʻrilgan choralarning yetarliligi (toʻgʻriligi) toʻgʻrisidagi
masalani koʻrib chiqish uchun axborotni uch ish kuni ichida odob-axloq
komissiyasiga taqdim etadi.
17-modda.
Ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiya
Ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyada quyidagi maʼlumotlar
koʻrsatilishi kerak:
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining lavozimi hamda uning familiyasi, ismi,
otasining ismi, shuningdek uning jismoniy shaxsning shaxsiy identifikatsiya
raqami;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimi yaqin qarindoshlarining familiyasi, ismi va
otasining ismi, ularning jismoniy shaxsning shaxsiy identifikatsiya raqami
(mavjud boʻlgan taqdirda), shuningdek ish joyi va lavozimi;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi yoki uning yaqin qarindoshlari
aksiyador boʻlgan aksiyadorlik jamiyatining rasmiy nomi va uning soliq
toʻlovchining identifikatsiya raqami;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining yaqin qarindoshi muassis (ishtirokchi),
boshqaruv organi aʼzosi boʻlgan yuridik shaxsning rasmiy nomi, shuningdek uning
soliq toʻlovchining identifikatsiya raqami.
Ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiya uni toʻldirgan davlat organi
yoki boshqa tashkilot xodimining oʻz qoʻli bilan qoʻyilgan imzosi yoki elektron
raqamli imzosi bilan tasdiqlangan boʻlishi kerak.
18-modda.
Ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyani taqdim etish
tartibi
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi shaxsga doir maʼlumotlari oʻzgargan
taqdirda, ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyani
toʻldirishi va har yili 15-yanvardan kechiktirmay maxsus boʻlinmaga taqdim
etishi kerak.
Davlat
organiga yoki boshqa tashkilotga ishga qabul qilinayotgan nomzod, shuningdek
boshqa ishga oʻtkazilgan xodim ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi
belgilangan shakldagi deklaratsiyani toʻldirishi va taqdim etishi kerak.
Maxsus
boʻlinma:
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi har yilgi deklaratsiyani har yili
15-fevralgacha umumlashtiradi va tahlil qiladi;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish boʻyicha choralarning yetarliligini
(toʻgʻriligini) taʼminlash uchun har yili 1-martga qadar odob-axloq
komissiyasiga taklif kiritadi;
odob-axloq
komissiyasi tomonidan qabul qilingan xulosaga asosan ehtimoliy manfaatlar
toʻqnashuvini tartibga solish yuzasidan choralar koʻrish toʻgʻrisida davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining bevosita rahbariga yoxud davlat
organining yoki boshqa tashkilotning yuqori turuvchi rahbariga taklif kiritadi.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimligiga nomzod ishga qabul
qilinayotganda yoxud davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimi boshqa ishga
oʻtkazilayotganda, ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi
deklaratsiyani taqdim etganidan keyin maxsus boʻlinma ushbu moddaning uchinchi qismida nazarda tutilgan ishlarni
besh kunlik muddatda amalga oshiradi.
19-modda.
Davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar
tomonidan taqdim etiladigan ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi
deklaratsiya
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga aloqador shaxslar tomonidan
taqdim etiladigan ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyada
quyidagi maʼlumotlar koʻrsatilishi kerak:
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimiga aloqador shaxs hisoblangan jismoniy
shaxsning familiyasi, ismi, otasining ismi, shaxsiy identifikatsiya raqami
yoxud yuridik shaxsning nomi va soliq toʻlovchining identifikatsiya raqami;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining familiyasi, ismi va otasining ismi,
lavozimi;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi bilan qarindoshlik toʻgʻrisidagi
maʼlumotlar;
yuridik
shaxsning davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimiga aloqadorligi
toʻgʻrisidagi maʼlumotlar.
Ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiya uni toʻldirgan jismoniy
shaxsning yoki yuridik shaxs vakilining (ishonchli shaxsining) oʻz qoʻli bilan
qoʻyilgan imzosi yoki elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlangan boʻlishi
kerak.
20-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvini aniqlash
Manfaatlar
toʻqnashuvini aniqlash quyidagi manbalardan olingan maʼlumotlarni oʻrganish
orqali amalga oshiriladi:
ushbu
Qonunning 17-moddasida nazarda
tutilgan ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi deklaratsiyadan;
davlat
xaridlari jarayonida olingan takliflardan, xarid komissiyasi majlislarining
bayonnomalaridan, tuzilgan shartnomalardan;
jismoniy
va yuridik shaxslarning davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimining
faoliyatidagi mavjud manfaatlar toʻqnashuvi yoki ehtimoliy manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi murojaatlaridan yoki xabarlaridan;
tijorat
tashkilotlarining affillangan shaxslari va yakuniy naf oluvchilari
(benefitsiarlari) roʻyxatlaridan;
Oʻzbekiston
Respublikasi Yagona interaktiv davlat xizmatlari portalining tadbirkorlik
subyektlarini roʻyxatdan oʻtkazish modulidan;
“FHDY
Yagona elektron arxivi” axborot tizimidan;
“Yagona
milliy mehnat tizimi” idoralararo apparat-dasturiy majmuidan;
Qimmatli
qogʻozlar markaziy depozitariysidan;
maxsus
vakolatli davlat organi tomonidan oʻtkazilgan oʻrganish natijalari boʻyicha
kiritilgan taqdimnomadan.
Ushbu
modda birinchi qismining beshinchi —
toʻqqizinchi xatboshilarida koʻrsatilgan manbalardan maʼlumotlar olish
maxsus boʻlinma rahbarining soʻrovi boʻyicha amalga oshiriladi.
Davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining ommaviy axborot vositalariga, shu
jumladan Internet jahon axborot tarmogʻiga joylashtirilgan mavjud manfaatlar
toʻqnashuvi yoki ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi holatlari ular toʻgʻrisidagi
maʼlumotlarni toʻplash va oʻrganish orqali aniqlanadi.
Ushbu
moddaning birinchi qismida nazarda
tutilgan maʼlumotlarni oʻrganish maxsus boʻlinma tomonidan amalga oshiriladi.
4-bob. Manfaatlar
toʻqnashuvini tartibga solish boʻyicha koʻrilgan choralarni koʻrib chiqish va
tekshirish
21-modda.
Manfaatlar toʻqnashuviga oid hollarga nisbatan koʻriladigan choralar
Manfaatlar
toʻqnashuvi hollarini tartibga solish uchun ularning oʻziga xos xususiyatlarini
hisobga olgan holda quyidagi choralardan biri koʻrilishi kerak:
oʻziga
nisbatan manfaatlar toʻqnashuvi yuzaga kelgan rahbarning bevosita
boʻysunuvidagi davlat organi yoki boshqa tashkilot xodimini manfaatlar
toʻqnashuvi yuzaga kelmaydigan boshqa rahbarning boʻysunuviga oʻtkazish;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimini manfaatlar toʻqnashuvi yuzaga kelishi
mumkin boʻlgan kollegial organ tarkibidan ixtiyoriy ravishda oʻzini oʻzi rad
etishi orqali yoki majburan chetlashtirish;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining lavozim majburiyatlari yoki xizmat
vakolatlari doirasini qayta koʻrib chiqish;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining davlat organining yoki boshqa
tashkilotning manfaatlar toʻqnashuviga olib kelishi mumkin boʻlgan axborotidan
va hujjatlaridan foydalanishiga cheklovlar belgilash;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining yakka tartibda qarorlar qabul qilishga
doir vakolatlarini qonunchilikka muvofiq amalga oshirishi ustidan kollegial nazoratni
taʼminlash;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimiga oʻzidagi shaxsiy manfaatdorlikni
qonunchilikka muvofiq bartaraf etishi toʻgʻrisida takliflar taqdim etish;
xodim
tomonidan oʻzi mehnat (xizmat) faoliyatini amalga oshirayotgan davlat organining
yoki boshqa tashkilotning manfaatlariga zid boʻlgan shaxsiy manfaatdorligidan
voz kechishi;
davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining shaxsiy manfaatdorligini bartaraf etish
choralarini koʻrish mumkin boʻlmagan taqdirda, xodimning roziligi asosida uni
avvalgi lavozimiga teng boshqa lavozimga oʻtkazish yoki mehnat shartnomasini
(kontraktni) umumiy asoslarda bekor qilish.
Manfaatlar
toʻqnashuvini tartibga solish boʻyicha choralar davlat organi yoki boshqa
tashkilot xodimining roziligi bilan koʻrilishi kerak.
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar tomonidan manfaatlar toʻqnashuvini tartibga
solishga doir choralarni koʻrish chogʻida biror-bir shaxslarga, guruhlarga yoki
tashkilotlarga afzallik, ustunlik berishga yoxud davlat organlarining yoki
boshqa tashkilotlarning xodimlarini, shuningdek fuqarolarni kamsitishga yoʻl
qoʻyilmaydi.
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar oʻz xodimi bilan oʻzaro kelishuvga koʻra,
manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish yuzasidan qonunchilikda taqiqlanmagan
boshqa choralarni ham koʻrishi mumkin.
22-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi bilan bogʻliq hujjatlarning maxfiyligini taʼminlash
Manfaatlar
toʻqnashuvini tartibga solish va aniqlashda ishtirok etadigan xodimlarga
ishonib topshirilgan yoxud ularga kasbiy, xizmat yoki mehnat majburiyatlarini
bajarishi munosabati bilan maʼlum boʻlib qolgan shaxslarning shaxsga doir
maʼlumotlarini oshkor etishga yoʻl qoʻyilmaydi.
Davlat
organi yoki boshqa tashkilot xodimining faoliyatidagi manfaatlar toʻqnashuvini
tartibga solish chogʻida shaxsga doir maʼlumotlarni muhofaza qilish shaxsga
doir maʼlumotlar toʻgʻrisidagi qonunchilikka muvofiq amalga oshiriladi.
23-modda.
Jismoniy va yuridik shaxslarning manfaatlar toʻqnashuvi hollari toʻgʻrisidagi
murojaatlari va xabarlarini koʻrib chiqish
Jismoniy
va yuridik shaxslarning xodimdagi mavjud yoki ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi
toʻgʻrisida davlat organlariga va boshqa tashkilotlarga kelib tushgan har bir
murojaati yoki xabari qonunchilikda belgilangan tartibda va muddatlarda koʻrib
chiqiladi hamda tekshiriladi.
Tekshirish
davomida aniqlangan manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilganligi bilan bogʻliq
hollar toʻgʻrisidagi maʼlumotlar odob-axloq komissiyasi tomonidan maxsus
boʻlinma taqdim etganidan keyin oʻn ish kuni ichida koʻrib chiqiladi.
Odob-axloq
komissiyasi davlat organining yoki boshqa tashkilotning rahbariga manfaatlar
toʻqnashuvini bartaraf etish boʻyicha choralarni koʻrish yoxud xodimni tegishli
javobgarlikka tortish toʻgʻrisida taklif kiritadi.
24-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotning hisobini yuritish
Davlat
organlari yoki boshqa tashkilotlar Manfaatlar toʻqnashuvini hisobga olish
reyestrini yuritadi.
Mavjud
yoki ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvlari Manfaatlar toʻqnashuvini hisobga olish
reyestriga quyidagi asoslarga koʻra kiritiladi:
davlat
organlariga yoki boshqa tashkilotlarga ishga qabul qilishda nomzod tomonidan
taqdim etilgan deklaratsiya asosida mavjud manfaatlar toʻqnashuvi aniqlanganda;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi boshqa ishga oʻtkazilgan taqdirda,
oʻzidagi mavjud manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi axborotni xabar qilganda;
davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi tomonidan taqdim etiladigan
ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi har yilgi deklaratsiya asosida
mavjud manfaatlar toʻqnashuvi aniqlanganda;
mavjud
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida xabarnoma taqdim etilganda;
ehtimoliy
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisida deklaratsiya taqdim etilganda;
rasmiy
elektron maʼlumotlar bazalari orqali davlat organining yoki boshqa
tashkilotning xodimida manfaatlar toʻqnashuvi aniqlanganda;
kelib
tushgan murojaatga yoki xabarga asosan davlat organining yoki boshqa
tashkilotning xodimida manfaatlar toʻqnashuvi mavjudligi tasdiqlanganda;
qonunchilikda
belgilangan tartibda oʻtkaziladigan xizmat hamda boshqa turdagi tekshiruvlar
natijasida davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimida manfaatlar
toʻqnashuvi aniqlanganda.
Manfaatlar
toʻqnashuvini hisobga olish reyestriga ushbu moddaning ikkinchi qismida
koʻrsatilgan asoslardan tashqari quyidagi maʼlumotlar kiritiladi:
mavjud
yoki ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvlarini tartibga solish yuzasidan koʻrilgan
choralar toʻgʻrisidagi maʼlumotlar;
manfaatlar
toʻqnashuvini oshkor etish chogʻida bila turib yolgʻon yoki notoʻgʻri axborotni
taqdim etgan yoxud bunday axborotni yashirgan davlat organining yoki boshqa
tashkilotning xodimiga nisbatan koʻrilgan taʼsir choralari toʻgʻrisidagi
maʼlumotlar.
Maxsus
boʻlinma aniqlangan manfaatlar toʻqnashuvi hollarining hisobi oʻz vaqtida va
toʻliq yuritilishi uchun javobgardir.
25-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi hollarini tartibga solish uchun koʻrilgan choralarni
koʻrib chiqish
Davlat
organlarining yoki boshqa tashkilotlarning odob-axloq komissiyasi mavjud yoki
ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvlari toʻgʻrisida har yarim yilda xulosa qabul
qiladi hamda ularni tartibga solish boʻyicha koʻrilgan choralarning
yetarliligini (toʻgʻriligini) koʻrib chiqadi.
Davlat
organlarining yoki boshqa tashkilotlarning odob-axloq komissiyasi aniqlangan
manfaatlar toʻqnashuvi hollarini maxsus boʻlinma bilan birgalikda tahlil qiladi
va davlat organining yoki boshqa tashkilotning xodimlari oʻrtasida tushuntirish
ishlarini olib boradi.
5-bob. Yakunlovchi
qoidalar
26-modda.
Manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda qarorlar qabul qilish yoki
bitimlar tuzish
Manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda qabul qilingan qarorlar yoki tuzilgan
bitimlar sud tartibida haqiqiy emas deb topiladi.
Manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda qabul qilingan qaror yoki tuzilgan bitim
haqiqiy emas deb topilgan taqdirda, ushbu qaror qabul qilinganligi yoki bitim
tuzilganligi natijasida olingan foyda bitim boʻyicha olingan hamma narsani
qaytarib berish toʻgʻrisida talab qoʻyilmagan holda, sud tartibida davlat
daromadiga oʻtkaziladi. Bunda haqiqiy emas deb topilgan bunday bitimning ijrosi
bilan bogʻliq xarajatlarning oʻrni manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻygan
shaxsning hisobidan qoplanadi.
Manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda qabul qilingan qaror yoki tuzilgan bitim
haqiqiy emas deb topilganligi natijasida jismoniy yoki yuridik shaxslarga, shu
jumladan davlat organlariga yoki boshqa tashkilotlarga yetkazilgan zarar davlat
organining yoki boshqa tashkilotning aybdor xodimlaridan regress tartibida
undirib olinishi mumkin.
27-modda.
Davlat organlarining yoki boshqa tashkilotlarning manfaatlar toʻqnashuvini
tartibga solish boʻyicha qabul qilingan qarorlari ustidan shikoyat qilish
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning xodimi manfaatlar toʻqnashuvini tartibga
solish yuzasidan davlat organlari yoki boshqa tashkilotlar tomonidan qabul
qilingan qarorlar ustidan boʻysunuv tartibida yuqori turuvchi tashkilotga,
maxsus vakolatli davlat organiga yoki sudga shikoyat qilishga haqli.
28-modda.
Nizolarni hal etish
Davlat
organlarining yoki boshqa tashkilotlarning faoliyatidagi manfaatlar toʻqnashuvi
bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solish sohasida yuzaga keladigan nizolar
qonunchilikda belgilangan tartibda hal etiladi.
29-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilikni buzganlik uchun javobgarlik
Manfaatlar
toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilikni buzganlikda aybdor shaxslar belgilangan
tartibda javobgar boʻladi.
30-modda.
Oʻzbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga oʻzgartish va
qoʻshimchalar kiritish
1.
Oʻzbekiston Respublikasining 1994-yil 22-sentabrda qabul qilingan
2015-XII-sonli Qonuni bilan tasdiqlangan Oʻzbekiston Respublikasining Maʼmuriy
javobgarlik toʻgʻrisidagi kodeksiga
(Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1995-yil, № 3,
6-modda; Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1995-yil, №
9, 193-modda, № 12, 269-modda; 1996-yil, № 5-6, 69-modda, № 9, 144-modda;
1997-yil, № 2, 56-modda, № 4-5, 126-modda, № 9, 241-modda; 1998-yil, № 3,
38-modda, № 5-6, 102-modda, № 9, 181-modda; 1999-yil, № 1, 20-modda, № 5,
124-modda, № 9, 229-modda; 2000-yil, № 5-6, 153-modda, № 7-8, 217-modda;
2001-yil, № 1-2, 23-modda, № 9-10, 165, 182-moddalar; 2002-yil, № 1, 20-modda,
№ 9, 165-modda; 2003-yil, № 1, 8-modda, № 5, 67-modda, № 9-10, 149-modda;
2004-yil, № 1-2, 18-modda, № 5, 90-modda, № 9, 171-modda; 2005-yil, № 1,
18-modda; Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2005-yil,
№ 9, 312-modda, № 12, 413, 417, 418-moddalar; 2006-yil, № 6, 261-modda, № 9,
498-modda, № 10, 536-modda, № 12, 656, 659-moddalar; 2007-yil, № 4, 158, 159,
164, 165-moddalar, № 9, 416, 421-moddalar, № 12, 596, 604, 607-moddalar;
2008-yil, № 4, 181, 189, 192-moddalar, № 9, 486, 488-moddalar, № 12, 640,
641-moddalar; 2009-yil, № 1, 1-modda, № 9, 334, 335, 337-moddalar, № 10,
380-modda, № 12, 462, 468, 470, 472, 474-moddalar; 2010-yil, № 5, 175,
179-moddalar, № 6, 231-modda, № 9, 335, 339, 341-moddalar, № 10, 380-modda, №
12, 468, 473, 474-moddalar; 2011-yil, № 1, 1-modda, № 4, 104, 105-moddalar, №
9, 247, 252-moddalar, № 12/2, 365-modda; 2012-yil, № 4, 108-modda, № 9/1,
242-modda, № 12, 336-modda; 2013-yil, № 4, 98-modda, № 10, 263-modda; 2014-yil,
№ 1, 2-modda, № 5, 130-modda, № 9, 244-modda, № 12, 341, 343-moddalar;
2015-yil, № 6, 228-modda, № 8, 310, 312-moddalar, № 12, 452-modda; 2016-yil, №
1, 2-modda, № 4, 125-modda, № 9, 276-modda, № 12, 383, 385-moddalar; 2017-yil,
№ 4, 137-modda, № 6, 300-modda, № 9, 510-modda, № 10, 605-modda; 2018-yil, № 1,
1, 4, 5-moddalar, № 4, 224-modda, № 7, 430, 431, 432-moddalar, № 10, 671, 673,
679-moddalar; 2019-yil, № 1, 1, 3, 5-moddalar, № 2, 47-modda, № 3, 161, 165,
166-moddalar, № 5, 259, 261, 267, 268-moddalar, № 7, 386-modda, № 8, 469,
471-moddalar, № 9, 591, 592-moddalar, № 10, 674, 676-moddalar, № 11, 787,
791-moddalar, № 12, 880, 891-moddalar; 2020-yil, № 1, 4-modda, № 3, 203,
204-moddalar, № 7, 449-modda, № 9, 539, 540-moddalar, № 10, 593, 596-moddalar,
№ 11, 651-modda, № 12, 691-modda; 2021-yil, № 1, 5, 7, 12, 13, 14-moddalar, №
2, 142-modda, № 3, 217-modda, № 4, 290, 293-moddalar, 4-songa ilova, № 8, 800,
802, 803-moddalar, № 9, 903-modda, № 10, 966, 967, 968, 973-moddalar, № 11,
1066-modda; 2022-yil, № 1, 1, 2-moddalar, № 2, 80, 81-moddalar, № 3, 215,
216-moddalar, № 4, 337-modda, № 5, 464, 465, 466, 467-moddalar, № 8, 787-modda)
quyidagi oʻzgartish va qoʻshimchalar kiritilsin:
1)
1758-moddaning toʻrtinchi
qismidagi “va manfaatlar toʻqnashuvi” degan soʻzlar chiqarib
tashlansin;
2)
quyidagi mazmundagi 1934-modda bilan toʻldirilsin:
“1934-modda.
Manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilik talablarini bajarmaslik
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning mansabdor shaxsi yoki xodimi tomonidan
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilikda nazarda tutilgan manfaatlar
toʻqnashuvi mavjudligi haqida xabar bermaslik, —
bazaviy
hisoblash miqdorining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda jarima
solishga sabab boʻladi.
Xuddi
shunday huquqbuzarlik maʼmuriy jazo chorasi qoʻllanilganidan keyin bir yil
davomida takroran sodir etilgan boʻlsa, —
bazaviy
hisoblash miqdorining besh baravaridan oʻn baravarigacha miqdorda jarima
solishga sabab boʻladi.
Davlat
organining yoki boshqa tashkilotning mansabdor shaxsiga maʼlum boʻlib qolgan,
manfaatlar toʻqnashuvi toʻgʻrisidagi qonunchilikda nazarda tutilgan mavjud yoki
ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvini tartibga solish yuzasidan choralar koʻrmaslik,
—
bazaviy
hisoblash miqdorining besh baravaridan oʻn baravarigacha miqdorda jarima
solishga sabab boʻladi.
Ushbu
moddaning uchinchi qismida nazarda tutilgan huquqbuzarlik maʼmuriy jazo chorasi
qoʻllanilganidan keyin bir yil davomida takroran sodir etilgan boʻlsa, —
bazaviy
hisoblash miqdorining oʻn baravaridan oʻn besh baravarigacha miqdorda jarima
solishga sabab boʻladi.
Ushbu
moddaning birinchi va uchinchi qismlarida nazarda tutilgan huquqbuzarliklar
davlat xaridlari sohasida sodir etilgan boʻlsa, —
mansabdor
shaxslarga bazaviy hisoblash miqdorining yigirma baravaridan oʻttiz
baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab boʻladi”;
3)
245-moddaning birinchi qismi
“1933” raqamidan keyin “1934” raqami bilan toʻldirilsin;
4)
24510-moddaning birinchi qismidagi
“2157-moddasida” degan soʻzlar “1934 va 2157-moddalarida”
degan soʻzlar bilan almashtirilsin.
2.
Oʻzbekiston Respublikasining 1995-yil 21-dekabrda qabul qilingan 163-I-sonli va
1996-yil 29-avgustda qabul qilingan 256-I-sonli qonunlari bilan tasdiqlangan
Oʻzbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksiga (Oʻzbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1996-yil, 2-songa ilova, № 11-12;
1997-yil, № 2, 56-modda, № 9, 241-modda; 1998-yil, № 5-6, 102-modda; 1999-yil,
№ 1, 20-modda, № 9, 229-modda; 2001-yil, № 1-2, 23-modda, № 9-10, 182-modda;
2002-yil, № 1, 20-modda, № 9, 165-modda; 2003-yil, № 1, 8-modda, № 5, 67-modda;
2004-yil, № 1-2, 18-modda, № 5, 90-modda, № 9, 171-modda; Oʻzbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2006-yil, № 4,
154-modda, № 9, 494, 498-moddalar; 2007-yil, № 1, 3, 5-moddalar, № 4, 156,
164-moddalar, № 8, 367-modda, № 9, 416-modda, № 12, 598, 608-moddalar;
2008-yil, № 4, 192-modda, № 12, 640-modda; 2009-yil, № 9, 337-modda; 2010-yil,
№ 9, 335, 337, 340-moddalar; 2011-yil, № 12/2, 363, 364, 365-moddalar;
2012-yil, № 4, 106, 109-moddalar, № 12, 336-modda; 2013-yil, № 10, 263-modda;
2014-yil, № 5, 130-modda, № 12, 343-modda; 2015-yil, № 8, 310, 312-moddalar;
2016-yil, № 4, 125-modda; 2017-yil, № 4, 137-modda, № 9, 510-modda, № 12,
773-modda; 2018-yil, № 1, 4-modda, № 4, 224-modda, № 7, 433-modda, № 10,
673-modda; 2019-yil, № 3, 161, 166-moddalar, № 5, 267-modda, № 10, 671-modda, №
12, 880, 886-moddalar; 2020-yil, № 1, 3, 4-moddalar, № 10, 593-modda; 2021-yil,
4-songa ilova, № 8, 801-modda, № 10, 968-modda; 2022-yil, № 2, 79-modda, № 3,
217, 218-moddalar, № 4, 3-modda, № 5, 46-modda, № 6, 570, 577-moddalar)
quyidagi qoʻshimchalar kiritilsin:
1) 114-modda
quyidagi mazmundagi uchinchi va toʻrtinchi qismlar bilan toʻldirilsin:
“Manfaatlar
toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda tuzilgan bitim haqiqiy emas deb topilgan
taqdirda, ushbu bitimni tuzish natijasida olingan foyda bitim boʻyicha olingan hamma
narsani qaytarib berish toʻgʻrisida talab qoʻyilmagan holda, sud tartibida
davlat daromadiga oʻtkaziladi. Bunday bitimni ijro etish bilan bogʻliq
xarajatlarning oʻrni manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻygan shaxsning hisobidan
qoplanadi.
Korrupsiyaga
yoʻl qoʻyilgan holda tuzilgan bitim haqiqiy emas deb topilgan taqdirda, bunday
bitimni tuzish natijasida jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararning
oʻrni aybdor shaxslar tomonidan sud tartibida qoplanadi”;
2) 116-modda
quyidagi mazmundagi ikkinchi qism bilan toʻldirilsin:
“Korrupsiyaga,
shu jumladan manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻyilgan holda tuzilgan bitim sud
tartibida haqiqiy emas deb topiladi”.
3.
Oʻzbekiston Respublikasining 2017-yil 3-yanvarda qabul qilingan “Korrupsiyaga
qarshi kurashish toʻgʻrisida”gi OʻRQ-419-sonli Qonuni (Oʻzbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2017-yil, № 1, 1-modda; 2019-yil, №
1, 5-modda, № 5, 267-modda; 2021-yil, 4-songa ilova) 3-moddasining toʻrtinchi
xatboshisi quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“manfaatlar
toʻqnashuvi — shaxsning shaxsiy (bevosita yoki bilvosita)
manfaatdorligi uning oʻz lavozim yoki xizmat majburiyatlarini lozim darajada
bajarishiga taʼsir koʻrsatayotgan yoxud taʼsir koʻrsatishi mumkin boʻlgan hamda
shaxsiy manfaatdorlik bilan fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki
davlatning huquqlari, qonuniy manfaatlari oʻrtasida qarama-qarshilik yuzaga
kelayotgan (mavjud manfaatlar toʻqnashuvi) yoki yuzaga kelishi mumkin boʻlgan
(ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi) vaziyat”.
31-modda.
Ushbu Qonunning ijrosini, yetkazilishini, mohiyati va ahamiyati
tushuntirilishini taʼminlash
Oʻzbekiston
Respublikasi Korrupsiyaga qarshi kurashish agentligi, Adliya vazirligi va
boshqa manfaatdor tashkilotlar ushbu Qonunning ijrosini, ijrochilarga
yetkazilishini hamda mohiyati va ahamiyati aholi oʻrtasida tushuntirilishini
taʼminlasin.
32-modda.
Qonunchilikni ushbu Qonunga muvofiqlashtirish
Oʻzbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
hukumat
qarorlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirsin;
respublika
ijro etuvchi hokimiyat organlari ushbu Qonunga zid boʻlgan oʻz normativ-huquqiy
hujjatlarini qayta koʻrib chiqishlari va bekor qilishlarini taʼminlasin.
33-modda.
Ushbu Qonunning kuchga kirishi
Ushbu
Qonun rasmiy eʼlon qilingan kundan eʼtiboran olti oy oʻtgach kuchga kiradi.
Oʻzbekiston
Respublikasining Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
Toshkent
sh.,
2024-yil
5-iyun,
OʻRQ-931-son
(Qonunchilik
maʼlumotlari milliy bazasi, 05.06.2024-y., 03/24/931/0402-son)